Wednesday, March 17, 2010

Tak sedar beg bawah meja ditukar ketika makan

KUALA LUMPUR: Kumpulan peragut kini dikesan menggunakan taktik menukar beg mangsa dengan beg lain ketika mangsa leka berbual atau makan bersama rakan-rakan.

KESAL...Ashraf menunjukkan salinan laporan polis yang dibuatnya.
KESAL...Ashraf menunjukkan salinan laporan polis yang dibuatnya.
Tindakan licik mereka walaupun dilakukan di kawasan terbuka menimbulkan tanda tanya kerana beg mangsa hilang begitu sahaja.


Dalam kejadian terbaru kelmarin, seorang jurufoto yang juga ahli perniagaan kerugian kira-kira RM12,000 berikutan beg mengandungi barangan seperti kamera, lensa dan beberapa alatan lain bagi tujuan fotografi hilang tanpa disedarinya.


Mangsa, Ashraf Saharudin, 24, berkata sebelum kejadian, dia mengadakan sesi tutorial fotografi bersama beberapa pelajar dari sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di Dataran Merdeka, kira-kira jam 5 petang.


“Selepas selesai program berkenaan kira-kira jam 7 malam, kami menunaikan solat Maghrib di Masjid Jamek.


“Selesai solat, saya memeriksa beg itu dan barangan berkenaan masih ada tersimpan,” katanya. Ashraf berkata, dia dan sebahagian daripada pelajar berkenaan singgah di sebuah restoran makanan segera berhampiran untuk menjamu selera.


Kumpulan mereka memilih untuk makan secara berkumpulan di meja berhampiran sebelum mangsa meletakkan begnya di bawah meja.


Bagaimanapun, sejurus selesai menjamu selera, mangsa sangsi dengan kewujudan beg lain yang mirip beg asal kepunyaannya, namun selepas diperiksa beg itu kosong manakala begnya tiada.


Bingung dengan kejadian itu, mangsa bertanyakan kepada pengurus restoran berkenaan, namun maklum balas yang diterima mengecewakan sedangkan dia boleh memeriksa menerusi kamera litar tertutup (CCTV).


Mangsa yang kesal dengan kejadian itu membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Dang Wangi.

No comments:

Post a Comment